زيان انباشته توليدكنندگان دولتي فولاد از ماليات مردم تامين مي‌شود

رئيس هيات مديره انجمن صنايع فلزي يزد تاثير بورس فلزات بر افزايش قيمت آهن آلات را رد و تاكيد كرد: بازار داخلي متاثر از بازار جهاني است و افزايش قيمت جهاني به افزايش قيمت آهن‌آلات در داخل منجر شده است.

سيدمحمد احراميان با بيان اينكه توليدكنندگان دولتي فولاد قيمت را مصنوعي پايين نگه‌داشته‌اند، تاكيد كرد: زيان انباشته توليدكنندگان دولتي از خزانه بيت‌المال و ماليات مردم تامين مي‌شود.

وي با تاييد كمبود آهن‌آلات دربازار، تاكيد كرد: بورس قيمت گذاري نمي‌كند، بلكه محلي براي به توافق رسيدن قيمت است.
يزدفردا

با وجود دولتي بودن فولاد ، وضعيت اين صنعت روز به روز بدتر مي شود.
سيد محمد احراميان ، رييس هيات مديره شرکت نورد فولاد يزد ، در گفت و گو با ايلنا، با بيان مطلب فوق، افزود: شرکت هاي بزرگ فولادي که عمدتا دولتي هستند, در درون خود جلساتي را براي وضع مشکلات برگزار مي کنند ; اما هنوز شرايط در اين صنعت به ويژه بخش خصوصي نابسامان است.
عضو هيات مديره شرکت نورد فولاد يزد ، با بيان اين که هزينه ها در صنعت فولاد رو به افزايش است، تصريح کرد: اين در حالي است که در کشورهايي چون چين هزينه ها را براي رشد صنعت کاهش مي دهند.
احراميان ، در خصوص افزايش ظرفيت توليد فولاد ، اظهارداشت: کشور چين با کاهش هزينه و رفع موانع توليد موفق شد, بعد از 5 سال توليد خود را از 85 ميليون تن به 400 ميليون تن برساند. اين در حالي است که شرکت هاي فولادي دولتي ايران که در سال 69 ، 5 ميليون تن توليد داشتند ، هم اکنون با گذشت 15 سال هنوز هم به همان ميزان توليد مي کنند.
وي ، افزود: اگر دولت به جاي اين که چتر حمايتي خود را بر بخش دولتي بگشايد, از بخش خصوصي حمايت مي کرد ، تاکنون بيش از ميزان فعلي بر ظرفيت توليد فولاد افزوده مي شد.
عضو هيات مديره شرکت نورد فولاد يزد ، با اشاره به تصويب عوارض وارده بر صنعت، خاطرنشان کرد: اخذ عوارض و تعرفه هاي مختلف از صنعت گران بخش خصوصي بيشترين لطمه را در راستاي رشد اين بخش وارد کرده است.
احراميان، ضمن اشاره به عوارض 3 درصدي وارده بر صنعت فولاد ، اظهارداشت: اين در حالي است که سود توليدکننده به 3 درصد نمي رسد.
وي ، افزود: اگر شرکت هاي توليدي فولاد را بررسي کنيم, متوجه زيان انباشته موجود در اين صنعت مي شويم که بخش دولتي اين زيان انباشته را از دولت مي گيرد ; اما بخش خصوصي با پرداخت عوارض به دولت زيان بيشتري را متحمل مي شود.
احراميان ، با اشاره به اين که هم اکنون اکثر شرکت هاي توليدکننده فولاد ورشکسته هستند، اعلام کرد: ادامه روند فعلي بر اين ميزان مي افزايد.
وي ، افزود: اگر بازار و شرايط توليد مناسب و مساعد بود, پرداخت عوارض و ماليات مشکلي را به وجود نمي آورد ; اما در شرايط فعلي اخذ عوارض جز» آسيب ، سود ديگري در بلندمدت به اقتصاد دولتي وارد نخواهد کرد.
احراميان ، با اشاره به افزايش قيمت برخي از مواد اوليه نظير ميلگرد ، تصريح کرد: اين در حالي است که مواد اوليه با قيمت قبل به شرکت هاي دولتي داده مي شود ; اما شرکت هاي خصوصي ملزم به پرداخت رقم بالاتري هستند.

سيدمحمد احراميان اظهارداشت: در زماني كه قيمت‌آهن‌آلات به دليل كاهش قيمت در بازار جهاني ارزان مي‌شود، كسي از ارزاني قيمت در بازارداخلي سخن نمي‌گويد وبا افزايش قيمت در بازار داخلي از گراني بازار جهاني سخني گفته‌نمي‌شود

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا